Selamat Datang Ke Blog Kami!

Kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana mengunjungi blog Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru UDA. Di harap agar anda dapat mengetahui dengan lebih dekat tentang Sekolah kami dan juga berseronok semasa mengunjungi blog ini. Sekali Lagi, kami ingin megucapkan ribuan terima kasih.


Ahad, 25 Januari 2009

Latar Belakang Sekolah

Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru UDA telah ditubuhkan pada tahun 1994 dan mula menerima kemasukan pelajar bagi sesi persekolahan pada 30 november 1994. Seramai 384 orang pelajar tingkatan 1 serta 166 orang pelajar tingkatan 2 telah mendaftarkan diri di sekolah campuran ini.Disebabkan bangunan sekolah yang belum siap, segala pengurusan sekolah telah diadakan secara menumpang di Sekolah Menengah Kebangsaan Tasek Utara.Sehinggalah pada 17 April 1995,Pengurusan sekolah di jalankan di bangunan baru(di SMKBBU)setelah di perstujui oleh Jabatan Kerja Raya Daerah Johor Bahru yang hanya blok Amanah dan blok Bakti sahaja yang dibenarkan untuk digunakan.Semua pengajaran matapelajaran aliran seperti sains dan kemahiran hidup hanya diadakan di kelas sahaja,memandangkan makmal Sains serta bengkel Kemahiran Hidup yang sedang berada dalam pembinaan.
Sk Kompleks UDA dan SK Bandar Uda (2) merupakan dua sekolah saluran (Feeder School) utama.Kawasan kediaman para pelajar adalah rata-rata tinggal di Bandar Baru UDA (BBU), Taman Skudai Kanan, Kampung Skudai Kiri, Kampung Muafakat da Kempas.Latar Belakang status sosio-ekonomi keluarga para pelajar SMKBBU adalah berbeza-beza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan